virkad.blogg.se

Vardagsliv med inslag av virkning och andra handarbetsformer.

Tillväxtultraljud, barnmorskebesök och läkarträff

Publicerad 2016-09-25 15:52:09 i Gravid,

I veckan var det dags igen.
Ett sista planerat ultraljud för att se tillväxten på barnet. Vi hade sonen med så sambon fick absolut inte följa med in på undersökningen. Vilket var synd då han inte varit med på något ultraljud denna graviditet.
 
Det fanns "bra" med fostervatten. Själv tyckte jag det såg väldigt lite ut!
Storleken på barnet var "normal" beräknad vikt 1665 g
 
Sen fick jag veta att barnet ligger med sätet nedåt.
Utlåtandet blev
" SÄTE; huvud hö. arcus, ryggen till vänster och uppslagna ben"
 
Jag har ingen förhoppning om att barnet kommer vända sig om då jag i flera veckor känt rörelser på samma ställe vilket är min högra sida där barnets ben och armar som rör sig. Huvudet trycker upp ibland och rumpan mosar ner sig. Den har inte vänt sig utan legat samma i flera veckor så inte tror jag den kommer vända sig.
 
Sen var det samtal hos barnmorskan. Undertryck var 90 så det var på gränsen igen så jag ska 1 gång i veckan själv ta blodtryck på vårdcentralen. Fick en ny tid till barnmorskan och en ny tid för ultraljud för att se om barnet vänder sig och en ny läkartid om 4 veckor.
 
 
Nu har stressen gått upp till 100% hade inte ens tänkt på att detta kunde hända. Har hela tiden haft bilden av att det kommer bli en normal förlossning som sist.
Men att föda i säte är inget jag vill och jag kommer inte göra ett vändningsförsök då endast 50% lyckas (+andra saker jag ser negativt med vändningsförsök)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

25-årig 2-barnsmamma med stort intresse av handarbete.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela