virkad.blogg.se

Vardagsliv med inslag av virkning och andra handarbetsformer.

Till förlossningen (det 3e besöket)

Publicerad 2016-10-12 13:53:22 i Gravid,

Igår eftermiddag somnade jag när telefontiden till barnmorskan var.
Som tur var ringde hon senare för att höra hur det var med mig, hon funderade mycket på att jag sagt att jag kände mig dålig så hon hade bokat en tid till förlossningen för ctg, nya blodprover och blodtryck samma dag.
 
Så vi åkte för 3e gången till förlossningen i Linköping som sedan förra gången bytt lokaler.
Det var ingen där när vi kom och efter ett tag kom en kvinna och sa att vi skulle sätta oss i dagrummet och vänta.
Fick komma in i ett undersökningsrum och fick vänta länge på att få ctg undersökningen.
Efter en timme med en kurva med massa tomrum eftersom dosan satt fel kom kvinnan in igen och flyttade dosan 1 cm och sa åt mig att själv trycka in den i magen och vrida den tills det blev bra kontakt.
 
Läkaren kom kort där efter. Vi ska koppla bort ctg nu kurvan ser bra ut.
Kvinnan som var kvar sa "men har vi sett höjningar i kurvan så det räcker"
"Vi har sett det vi behöver"
Kvinnan gick. Läkaren kopplade bort ctg banden och torkade magen.
Han frågade varför jag var där, hur jag mådde och vilka mediciner jag tar.
Det kändes konstigt, som att han blev förvånad över svaren jag gav.
Men vi skulle vänta på blodprovsvaret sen skulle vi vara klara.
Han gick och jag ställde mig upp nöjd att slippa ligga på rygg i en obekväm akutsäng.
 
Nöjd kunde jag bara vara högst 10 sekunder sen kom kvinnan in igen.
"Det blev fel"
Hon försökte skratta bort det.
"Du ska vara uppkopplad på ctg igen, vi har inte fått en bra kurva. Du förstår det blev fel! Vi har 2 rum som heter 1 ett undersökningsrum och ett annat rum, så det blev lite fel där" Hon skrattade igen.
 
Blev uppkopplad igen och hon var kvar i rummet tills kurvan var bra, hon gick någon gång men så fort dosan inte fick kontakt kom hon igen.
Nu var kurvan bra och undersökningen var klar.
Läkaren var på operation men det skulle bara ta ett litet tag.
En timme blev två.
 
Läkaren kom till sist. Blodproverna var inte försämrade (men dom är inte bra) blev det sämre skulle jag ringa.
"vad är sämre då?" undrade jag
 
eftersom jag just nu har:
Extrem trötthet
"Någonting är fel" känsla
Huvudvärk varje dag + prickar framför ögonen 1 ggr i veckan eller mer
Svullna fötter, ben, haka och händer
Ont om jag tar ett djupt andetag under höger revbenssida
 
Svaret blev:
" om du får huvudvärk, sämre syn som inte inte går över, om du svullnar snabbt eller om du får ont övre delen i magen. Då får du ringa igen. Nu kan du åka hem"
 
Vi kom dit 16.00 och vi gick till bilen efter 21.
 
Så jag har allt som man ska ha för att söka hjälp men jag får ingen hjälp och jag ska söka hjälp igen om jag får sakerna som jag redan har.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

25-årig 2-barnsmamma med stort intresse av handarbete.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela