virkad.blogg.se

Vardagsliv med inslag av virkning och andra handarbetsformer.

Vad hände egentligen?

Publicerad 2016-12-05 11:58:15 i Gravid, Vardag,

Det har varit lugnt här på bloggen ett tag. Mycket har hänt sen oktober.
 
 Jag gjorde som jag skulle tog mitt "havandeskapsförgiftningsprov" på vårdcentralen.
På eftermiddagen ringer en läkare och säger att proverna är försämrade "du ska åka till förlossningen nu och du kommer nog bli inlagd och förlöst"
Packar och åker in till Linköpings förlossning där det som sist var förvirring om mitt namn, blev ihopblandad med en annan och dom ifrågasatt varfrör jag var där.
 
Det började med att dom sa fel namn på mig, sen i undersökningsrummet frågade hon om jag läckte vatten eftersom jag var där för vattenavgång. (Förtroendet sjunker och var snabbt nere på noll)
Fick göra en ctg kurva.
Flera timmars väntan sen kom läkaren och samma sak där han frågade varför jag var där.
Men samma kväll fick jag en plats på "Gravid" avdelningen.
 
Det dom gjorde på en dag var att ta blodtryck 4 gånger och ett blodprov morgon och kväll.
Varje dag sa lakaren att proverna inte var så dåliga och dom kunde inte se genom att titta på mig att jag var dålig.
Det gick någon dag sen undrade jag eftersom proverna inte var dåliga (fast dom var det) om jag inte kunde få vara hemma och komma in för proverna och blodtrycket men det fick jag inte.
 
Eftersom jag vet att läkarna aldrig säger något höll jag själv koll på min sida vilka prover som togs och provsvaren och dom var verkligen inte bra. Levervärdet var långt över normal, njurvärdet var dåligt och jag hade väldigt mycket urinsyra i blodet, alla prover som togs var över gränserna men det var inget dom pratade om på ronderna.
 
Dagarna gick huvudvärken höll i sig. Jag mådde jättedåligt. Jag gick ner i vikt. 1 kg om dagen.
Efter en vecka hade jag gått ner 7 kg och den dagen mådde jag extremt dåligt. Fick en extrem smärta i övre bröstkorgen och jag grinade hela natten och kräktes av smärta på morgonen.
Ringde in dom och förklarade smärtan men det var ingen fara för dom kunde inte se på mig att jag hade ont så det var ingen fara. Smärtan var extrem och gick aldrig över. Smsade sambon att jag var säker på att jag skulle dö den dagen.
 
Läkaren kom in igen och sa att proverna var lite sämre men inte dåliga och att dom hade fullt på NEO avdelningen så jag skulle inte sättas igång och dom ville inte flytta mig till annat sjukhus.
 
När dom gick blev jag ännu argare. Jag har legat inne i 7 dagar med den allvarliga varianten av havandeskapsförgiftning och anledningen till att jag inte blir förlöst är för att det är fullt på NEO?
 
Samma dag blev jag undersökt och jag var öppen 2 cm och jag skulle kanske få en "ballong" insatt men vilken dag det skulle ske visste hon inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

25-årig 2-barnsmamma med stort intresse av handarbete.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela